Nina Åkestam

Nina Åkestam
Nina Åkestam, född 1984, är doktorand i företagsekonomi, författare, krönikör och föreläsare. Sedan Nina som 23-åring började jobba som copywriter och bloggare har hon varit en stark röst för nytänk i svenskt näringsliv, med fokus på media- och reklambranschen. Hon bokdebuterade 2014 med Meningen Med Hela Skiten (Volante)om en ung generation som jagar på så snabbt att de ofta bränner ut sig innan livet knappt har börjat. 2014 utkom även facknovellen Jiroekonomi (Novellix) som har kallats en stridsskrift för att göra saker ordentligt. Hennes krönikor i bland annat Metro, Aftonbladet och Resumé tar upp frågor om mänsklighet, strukturer och mångfald. Nina har ofta uppmärksammats för sin förmåga att sätta ord på det många har tänkt, men inte ännu lyckats formulera. 
 
Nina har tilldelats en rad prestigefulla priser, bland annat Sveriges Kommunikatonsbyråers Bengt Hanser-stipendium, för sitt engagemang i jämställdhet och hållbart arbetsliv. 2015 utsåg Veckans Affärer henne till en av näringslivets mäktigaste kvinnor i kategorin opinionsbildare.
 
Till vardags forskar och undervisar Nina om effekter av mångfald i reklam och media på Handelshögskolan i Stockholm.